Muutoksentekijöiden ajatuksia

Modernin johtajuuden pehmeät panokset
Johtajuudessa tapahtunut ja tapahtuva muutos ei ole uusi ismi, jolla korvataan tähänastiset tavat johtaa ja korvataan ne nipullisella uusia. Johtajuus muuttuu perustavanlaatuisella tavalla, mikä vaatii muutoksia johtamisjärjestelmissä, organisaatiorakenteissa, palkkaamisessa ja palkitsemisessa, vastuissa, käyttäytymisessä ja ajattelussa.

Tulevaisuustietoisuus kestävän liiketoiminnan ajurina
Liiketoimintaympäristössä tulevaisuustietoisuus viittaa organisaation kykyyn ymmärtää, valmistautua ja kuvitella tulevaisuuden skenaarioita (proaktiivisesti), sekä toimia ja reagoida mahdollisiin tulevaisuuksiin. Tämä sisältää päätösten tekemisen ja reagoinnin ei vain historiallisen ja nykyisen tiedon perusteella, vaan myös niiden vaikutusten harkitsemisen tulevaisuuksissa.

Strateginen ajattelu kuuluu kaikille
Titteli ja korkea asema hierarkiassa eivät automaattisesti tee ihmisestä strategista ajattelijaa. Strateginen ajattelu on perinteisesti ajateltu kuuluvan johdolle, missä johto ajattelee ja visioi ja henkilöstö toteuttaa. Tällä ajattelumallilla on perinteet teollisen aikakauden johtamisopeissa ja kulttuurissa. Emme kuitenkaan elä enää teollista aikakautta. Olemme siirtyneet digitaaliselle aikakaudelle, eivätkä vanhat ajattelu- ja toimintamallit enää päde.

Johda tulevaisuuttasi vahvistamalla tulevaisuuden johtajuuttasi
Yritysten ja liiketoimintojen johtaminen digitaalisella aikakaudella edellyttää johtajuuden uudelleenajattelua. Se, miten yritykset ja itse asiassa koko maailma toimivat, on monilta osin muuttunut.

Älä aloita koodamisesta, kun tähtäimessäsi on uusi digitaalinen palvelu
Olemme herkästi tilanteessa, missä rakastumme omiin ideoihimme, emmekä saa ajattelua enää uusille urille. Haluamme oman ideamme menestyvän ja tuovan liiketoiminnallista hyötyä yritykselle. On kova kiire lähteä toteuttamaan ilman, että on varmuutta tehdäänkö ylipäätänsä oikeita asioita. Liiketoimintahyödyn saavuttaminen ei kuitenkaan onnistu omaa napaa tuijottamalla ja kiirehtimällä toteutusvaiheeseen.

Älä nosta asiakasta strategiakalvoille, ennen kuin luet tämän!
Paras asiakaskokemus. Olemme asiakasta varten. Toimimme asiakaskeskeisesti. Strategiaa vai pelkkiä kauniita korulauseita? Moni yritys on herännyt asiakaskeskeisyyteen ja sen hyötyihin. Useat tutkimuksetkin osoittavat, että asiakaskeskeiset yritykset tekevät parempaa liiketoimintaa. Asiakas, asiakaskokemus tai asiakaskeskeisyys on nostettu strategiakalvoille ja yrityksen ykkösprioriteetiksi. Mutta, miksi niin monella organisaatiolla muutos jää pelkäksi puolivillaiseksi yritykseksi ja strategiat kauniiksi korulauseiksi?


Kaikki heistä haaveilevat mutta harva osaa heidät pitää
Tunnistatko tyypin rekrytointi-ilmoituksista? “Olet yrittäjäluonne, toimit itsenäisesti, haluat saada aikaan tuloksia ja teet sinnikkäästi töitä niiden eteen. Olet väsymätön uudistaja ja kehittäjä, muutos on sinulle aina täynnä mahdollisuuksia.” Muutoksentekijä, yrittäjätyyppi, kapinallinen, uudisraivaaja, muutoksentekijöillä on monta nimeä ja myös monia yleisesti yrityksissä työntekijöiltä haluttuja ominaisuuksia. Harva organisaatio kuitenkaan osaa tarjota muutoksentekijöille todellisia mahdollisuuksia ja tukea uudistamiselle, sillä muutoksentekijän tai yrittäjätyypin perusominaisuudet saattavat säikäyttää myötäilyyn, politikointiin ja hierarkiaan perustuvan organisaation.

Aloita asiakkaasta
On edelleen paljon organisaatioita, joilla on sisältä-ulos lähtöinen ajattelu- ja toimintatapa, jossa koko liiketoiminta suunnitellaan omasta näkökulmasta ja prosesseista käsin, organisoidutaan tuotteiden ympärille, mitataan tuotteiden myyntejä siiloissa, luodaan uusia siiloja organisoitumalla funktioittain jne. Asiakas tulee kaikessa tekemisessä viimeisenä ja vaikutus on sama, jos laittaisi huulipunaa possulle ennen julkaisua. Jos näiltä organisaatioilta kysyy, mitkä ovat arvokkaimmat asiakassegmentit, ei kysymykseen välttämättä osata vastata. Syy on se, että organisaatiolla ei ole kyvykkyyksiä mitata tuottoja asiakassegmenteittäin tai he eivät edes tiedä, ketkä heidän asiakkaitaan ovat.

Poikkeuksellisina aikoina tarvitaan poikkeuksellista ajattelua
Kirjoittamatta ja sanomattakin on selvää, että elämme poikkeuksellista aikakautta. Suuret, maailmaa mullistavat muutokset, tapahtumat ja kriisit ovat alati läsnä niin mediassa, yrityksissä kuin ihmisten arjessakin ja joiden rinnalla arkiset haasteet tuntuvat triviaaleilta ja jopa yhdentekeviltä. Olennaista jatkuvuuden kannalta on kuitenkin yksilön sopeutuminen. Evoluutionäkökulmasta ovat aina selvinneet parhaiten ne yksilöt, jotka sopeutuvat muutoksiin. Sopeutuminen, joustavuus, jopa barbamamamainen elastisuus, onkin yksi tärkeimpiä selviytymistaitojamme ihmislajin edustajina. Mutta onko sopeutuminen myös voittava liiketoimintastrategia? On. Ja ei ole.