Kaikki heistä haaveilevat mutta harva osaa heidät pitää

Tunnistatko tyypin rekrytointi-ilmoituksista? “Olet yrittäjäluonne, toimit itsenäisesti, haluat saada aikaan tuloksia ja vaikuttavuutta. Olet väsymätön uudistaja ja kehittäjä, muutos on sinulle aina täynnä mahdollisuuksia.” Muutoksentekijä, yrittäjätyyppi, kapinallinen, uudisraivaaja. Muutoksentekijällä on monta nimeä ja myös monia yleisesti yrityksissä työntekijöiltä haluttuja ominaisuuksia. Harva organisaatio kuitenkaan osaa tarjota muutoksentekijälle todellisia mahdollisuuksia ja tukea uudistamiselle, sillä muutoksentekijän tai yrittäjätyypin perusominaisuudet saattavat säikäyttää myötäilyyn, politikointiin ja hierarkiaan perustuvan organisaation. 

Muutoksentekijä-korporaatio-fit

Muutoksentekijä on organisaation ristiriitaisuuksien ristitulessa. Organisaatiot himoitsevat yrittäjätyyppejä rekrytointivaiheessa, jolloin kaikki johtajia ja asiantuntijoita myöten ovat sitä mieltä, että juuri yrittäjätyyppejä halutaan ja tarvitaan viemään hommat uudelle tasolle. Mutta arjessa sekä muutoksentekijä että yritys usein huomaavat, ettei yritys aidosti muutoksentekijää halunnutkaan. Liian vaikeat ja suorat kysymykset, nykytilan ja nykyisten toimintamallien haastaminen, kehittämisideat, organisaatiorajat ylittävä ajattelu ja toiminta sekä kaikenlaisen hierarkian karttaminen saattavat törmäyttää muutoksentekijän ja yrityksen toimintakulttuurin heti alkumetreillä. Yritys saattaa kokea muutoksentekijän haastavana yksilönä, mitä he toki usein ovatkin. Jo rekrytointiprosessissa saatetaan huomata, että muutoksentekijät poikkeavat joukosta, saattavat suoriutua annetuista tehtävistä ja haasteista hämmästyttävällä nopeudella, hahmottaa ongelmat yllättävän monisuuntaisesti ja konseptoida tilannekuvan uskottavasti. Ja usein he kysyvät jo tässä vaiheessa haastavia kysymyksiä aika suoraan - ja osa yrityksistä huomaakin, ettei tämä yrittäjätyyppi ehkä heidän kulttuuriinsa sovikaan. Useimmat kuitenkin ovat edelleen innoissaan siitä, että nyt on käsillä todellista muutoksentekijäainesta, tämä tyyppi pitää saada taloon muuttamaan kulttuuria ja tuomaan sisäistä draivia! Ensimmäisten viikkojen aikana myös muutoksentekijälle selviää, ettei haastamista katsota hyvällä edes uudelta tyypiltä (kaikki toki ohjeistavat nostamaan tuorein silmin havaintoja ja haasteita pöydälle, vaikka kukaan ei niitä kuitenkaan oikeasti halua kuulla) ja rekrytoiva esihenkilökin on hävinnyt kuin se kuuluisa pieru saharaan. Tukea ei tule epäileviltä kollegoilta eikä muualtakaan ja HR on jo miettimässä seuraavia yrittäjätyyppejä rerytoitaviksi. 


Vaikea arki

Kuukaudet kuluvat, muutoksentekijä on kuitenkin väsymätön vaikkakin kovin yksin. Aina tilaisuuden koittaessa hän nostaa esille ongelmia, murtaa myyttejä ja raivaa esteitä uudistumisen tieltä. Hän rakentaa mahdollisuuksia, näkee kokonaiskuvan sekä ajaa firman ja asiakkaan etua sitoutuneesti sen sijaan, että optimoisi omia bonuksiaan tai etenemistä organisaatiossa. Omaa uraansa rakentavat organisaatiohaukat eivät katso muutoksentekijää suopeasti. Hän on onneksi tunnistanut muista yrityksistä muutamia “korporaatioyrittäjiä” eli korporaatiossa työskenteleviä yrittäjähenkisiä tyyppejä, joiden kanssa sparrailu ja vertaistuki helpottaa aina hetkeksi tuskaa. Oma organisaatio ei ole lupauksista huolimatta muutosta tukenut vaan rakentavasta haastamisesta ei ole seurannut oikeastaan mitään positiivista. Tunteiden vuoristorata on arkipäivää, turhautumisesta ja yksinäisyydestä ajoittaiseen toivoon ja epätoivoon. Mistä voimia jatkaa, vai onko vaihdettava työpaikkaa? Mikä olisi seuraavassa firmassa toisin? Menisikö sittenkin mukaan kaverin startupiin tai johonkin pienempään yhtiöön? Vai lähtisikö yrittäjäksi? 

Muutoksentekijän profiili 

Muutoksentekijät ovat yrityksille korvaamattomia mutta hankalia sillä he eivät sovi niihin organisaatiolaatikoihin, joita firmasta löytyy. Yrittäjä-muutoksentekijä ajattelee aina holistisesti, eikä siksi istu vertikaliin muottiin. Hän myös pyrkii aktiivisesti pois mikäli laatikon rajat uhkaavat supistua ja rajata ajattelua ja toimintaa. Muutoksentekijä kyseenalaistaa kaiken, myös kaikista rakkaimmat ja pölyttyneimmät toimintatavat. Hän ei usko urbaaneja legendoja tai myyttejä, miksi jotain asiaa ei voisi muuttaa, vaan murtaa myytit kysymällä viisi kertaa miksi. Tai useammankin jos on tarve. Hän on hyvin perillä asioista ja ottaa selvää jos ei tiedä, hän ei luultavimmin sorru hataroihin totuuksiin tai uskomuksiin vaan haluaa tietää faktat ja rajat jotta voi niitä tietoisesti rikkoa. Muutoksentekijä on nimittäin riskinottaja mutta tekee niitä hallitusti, tietoisesti. Muutoksentekijä on lakkaamattoman utelias ja kiinnostunut ja kysyy paljon kysymyksiä, myös niitä ikäviä joita kukaan ei haluaisi kysyä tai joihin ei tahdo löytyä vastauksia.

Muutoksentekijä häipyy, jos asetat vaatimuksia, jotka ovat isossa kuvassa turhanpäiväisiä ison mission saavuttamiseksi - tekeekö James Bond matkalaskut ohjeistuksen mukaan jos maailma pitää pelastaa?

Mihin muutoksentekijöitä tarvitaan

Maailma ja yrityksen toimintaympäristö muuttuu koko ajan. Myös yritysten elinkaaret lyhenevät, mikä aiheuttaa painetta jatkuvalle uudistumiselle. Yritysten on uusiuduttava ja sopeuduttava jatkuvaan muutokseen. Muutosta ei enää voi rakentaa muutosohjelmien tai -projektien varaan sillä ne ovat liian hitaita ja liian jäykkiä rakenteellisesti sekä liikaa ylhäältä-alas -ohjattuja. Muutoksentekijät ovat niitä tyyppejä, jotka uudistavat organisaatiota sisältä ulos. He asettavat sisäistä painetta muutokselle ja uudistumiselle ja huolehtivat yrityksen orgaanisesta uudistumisesta. Toimintatapoja pitää myös yrityksissä jatkuvasti kehittää ja muutoksentekijät ovat tässä mestareita - he haluavat kehittyä ja kehittää ja jakavat mieluusti oppejaan muillekin. Digiaikana liiketoimintaa pitää jatkuvasti uudistaa ja hakea uusia kasvun paikkoja. Tässäkin muutoksentekijät ovat omimmillaan - he kun yleensä lähtevät spontaanisti ja avoimesti miettimään uusia ideoita ja innovaatioita vailla rajoitteita, luovasti ja rohkeasti, sillä heitä ei paina tittelit, menetetty asema organisaatiossa tai toimintojen rajat - he pohtivat polttavia ongelmia,  joita kannattaisi lähteä ratkaisemaan ja joiden ratkaiseminen muuttaisi pelin pidemmällä tähtäimellä. Toiminnan vakiintuessa yrityksissä toimintatavat ja ajattelu tuppaavat jämähtää vanhoille urilleen, uomakipitykseen. Muutoksentekijät kirittävät organisaatiota parempaan toimintaan pelkästään omalla kehittymisellä ja toiminnan dynaamisuudella ja tarvittaessa voivat moottoroida toiminnan kehittämistä laajemminkin. Lyhesti sanottuna siis muutoksentekijät pitävät huolta organisaation ja liiketoiminnan jatkuvasta,  tarvittaessa radikaalistakin, uudistumisesta. 

Muistilista johtajalle - mikä näivettää muutoksentekijän motivaation

Yllä oleva kuulostaa tietysti mahtavalta mutta kuten kaikilla asioilla, myös muutoksentekijän palkkaamisella on kääntöpuolensa. Lähtökohtaisesti muutoksentekijät eivät ole korporaatioihmisiä, juuri yllä olevista syistä. Joskus he kuitenkin harhautuvat, tai jopa tietoisesti hyppäävät, isoihin organisaatioihin, ehkä juuri herkullisen vastustamattoman ja mahdottoman ongelman vuoksi. Tämä on siis selkeä haaste työnantajalle ja johtajalle. Jos olet onnistunut muutoksentekijän rekrytoimaan, annan sinulle 10 vinkkiä joilla onnistut karkottamaan muutoksentekijän tuossa tuokiossa muille maille - toimi siis päinvastaisesti niin sinulla saattaa olla ainakin teoreettinen mahdollisuus saada muutoksentekijä pidettyä yrityksessä:

  1. Osoita hänelle tarkkaan rajattu rooli ja positio, jota hänen tulee kaikissa toimissaan noudattaa

  2. Osoita välinpitämättömyyttä muutoksentekijän nostamia epäkohtia tai haasteita kohtaan

  3. Palkitse hänet titteleillä tai muutaman satasen palkankorotuksella

  4. Vaali kaikenlaista turhaa byrokratiaa ja raportointia

  5. Unohda avoimuus ja avoin dialogi

  6. Aseta vaatimuksia, jotka ovat isossa kuvassa turhanpäiväisiä ison mission saavuttamiseksi (tekeekö James Bond matkalaskut ohjeistuksen mukaan jos maailma pitää pelastaa?)

  7. Ylläpidä hierarkiaa, aivan kaikki hierarkia on pahinta myrkkyä

  8. Osoita asemasi - “minä pomo, sinä alainen”

  9. Aseta tiukat rajat ideoille tai uudistamiselle 

  10. Vaadi hänen raportoivan sinulle ja lupaat viedä itse asiat / havainnot / ideat eteenpäin

Joku voisi tietysti sanoa, että ei yksilöitä ole varaa kohdella etenkään suurissa yrityksissä yksilöinä, vaan kaikille pitää tarjota tasapuolinen kohtelu. Mutta kaikki eivät ole muutoksentekijöitä, eivätkä sellaiseksi haluakaan. Eikä tietysti tarvitsekaan. Eikä kaikissa organisaatioissa olla valmiita ottamaan muutoksentekijöitä vastaan tai arvostamaan heidän panostaan. Mutta siellä, missä heitä ollaan valmiita tukemaan, voi muutoksentekijä osoittautua korvaamattomaksi toiminnan uudistajaksi ja kirittäjäksi. Muutos alkaa aina yksilöstä ja yksilön ajattelusta, ajattelu johtaa tekoihin ja teot tuloksiin. Kannattaa siis tunnistaa omat muutoksentekijät ja vaalia heitä, sillä he ovat idealisteina ja toisinajattelijoina kultaakin kalliimpia aikana, jolloin jatkuva, orgaaninen uudistuminen ja kehittyminen on kaikkien yritysten elinehto. 

Tunnistatko tarinassa itsesi, muutoksentekijän? Vai oletko kenties ollut johtamassa tai rekrytoimassa yrittäjätyyppiä? Tai onko tarina muuten sinulle tuttu tai jopa omakohtainen?

Me Change Makers’ Societyssa tunnemme muutoksentekijät. Tarjoamme muutoksentekijöille valmennusta holistiseen digiajan liiketoiminta-ajatteluun ja konkreettisia työkaluja yrityksen, tiimin ja yksilön kasvun kiihdyttämiseksi.

  • Autamme sinua kehittämään ja vahvistamaan muutoksentekijätaitoja, kuten kriittistä ajattelua

  • Tarjoamme valmennusta ja työkaluja digiajan johtajuuteen, mikä tukee organisaation muutoskyvykkyyttä

  • Tarjoamme ajatuksia, ideoita ja kipinöitä menestyksekkään liiketoiminnan luomiseen ja kehittämiseen digiaikana

Kiinnosteleeko? Tsekkaa verkkovalmennukset täältä tai jätä meiliosoite niin saat tiedon uusista kursseista helposti ja vaivattomasti sähköpostiisi.

Paula Ylisassi

Paula (KTM, HHJ, Certified PO) on muutosagentti ja yrittäjä, jolla on 25 vuoden monipuolinen kokemus liiketoiminnan ja digitalisaation johtamisesta sekä isoissa korporaatioissa että kasvuyhtiöissä, niin Suomessa kuin kansainvälisestikin, hallituksista ja johtoryhmistä operatiivisiin rooleihin.

Previous
Previous

Mitä asiakasymmärrys on?

Next
Next

Aloita asiakkaasta