Johda tulevaisuuttasi vahvistamalla tulevaisuuden johtajuuttasi

Yritysten ja liiketoimintojen johtaminen digitaalisella aikakaudella edellyttää johtajuuden uudelleenajattelua. Se, miten yritykset ja itse asiassa koko maailma toimivat, on monilta osin muuttunut.

  • Maailma ja ongelmat, joita yritysten pitäisi ratkaista, ovat entistä monimutkaisempia ja moniulotteisempia. Myös näiden ongelmien ratkaisemisen vaikutuksia pitäisi pystyä tarkastelemaan systeemisesti sekä yrityksen, että ympäröivät yhteiskunnan ja maailman näkökulmasta sosiaalisesti, ekologisesti, yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi menestyksekkäästi tarvitsemme enemmän lateraalista ajattelua ja luovuutta ja monimuotoisempaa johtajuutta.

  • Yritykset ovat muuttuneet monin tavoin abstrakteiksi: liiketoiminta on yhä enemmän teknologiaa, liiketoimintamallit ovat digitaalisia, arvonluonti on abstraktia ja pitkälti palveluihin liittyvää, strategiat ja niiden onnistunut toteuttaminen edellyttävät käsitteellistä ja konseptuaalista ymmärrystä. Liiketoiminnan johtaminen vaatii ymmärrystä digiajan abstraktista arvontuotosta.

  • Liiketoiminta ja päätöksenteko tapahtuu aina kontekstissa, tietyssä yhteydessä - johtajuus ei voi perustua ainoastaan asemaan tai positioon vaan johtamisen on tapahduttava siellä, missä päätökset on tehtävä, eli kaikkialla, koko ajan. Johtaminen on rooli ja roolia voi toteuttaa kaikissa organisaation tehtävissä.

  • Siilot ovat mennyttä aikaa. Kaikki tärkeä liiketoiminnassa tapahtuu vaakasuunnassa, kuten asiakaskeskeisyys ja -kokemus, kestävä kehitys ja arvonluonti. Strateginen johtaminen ei voi olla ainoastaan vertikaaleihin sidottua. Hallituksiin, toimitusjohtajan rinnalle ja johtoryhmiin tarvitaan horisontaalisesti ja systeemisesti liiketoimintaa ja yrityksen tulevaisuutta ajattelevia ja ajattelua toteuttavia ihmisiä ja asiantuntijoita.


Tarvitaan poisoppimista johtamisesta

Edellä mainittu muutos huomioiden, teollisen ajan johtaminen, joka edelleen on monin paikoin vallitseva johtamistyyli, on erittäin vanhentunutta. Jumittuminen vanhanaikaiseen, mennyttä maailmaa haikailevaan johtamiseen aiheuttaa perustavanlaatuisia ongelmia yrityksille, jotka eivät ole kyenneet muuntamaan johtajuuttaan digitaaliseen aikakauteen. Suuri irtisanoutumisaalto, vaihtuvuusasteen kasvu tai työntekijöiden pahoinvointi ovat monissa tapauksissa osoittautuneet myös tutkimusten mukaan osin aiheutuvan huonosta johtamisesta.

Mitä jos johtaminen ei sinällään itsessään olekaan huonoa ja kaikki johtajat surkeita, vaan johtaminen on vain täysin vääränlaista tähän aikaan ja maailmaan, jossa elämme?

Mutta mitä jos johtaminen ei sinällään itsessään olekaan huonoa ja kaikki johtajat surkeita, vaan johtaminen on vain täysin vääränlaista tähän aikaan ja maailmaan, jossa elämme? Se, mikä toimi eilen, ei toimi tänään. Monet johtajat, jotka ovat aiemmin menestyneet johtajina, eivät enää menestykään tänään. Monet johtajat kamppailevat epätietoisuudessa, tietämättä mitä tehdä tai edes ymmärtämättä mitä pitäisi korjata - koska he eivät näe, että heidän aiemmin käyttämänsä johtamistapa ja toiminta on niin epäsopivaa ja vanhentunutta nykypäivään. Toisaalta jotkut johtajat ovat ehkä huomanneet, että muutos on tarpeen, mutta eivät tiedä, miten tai mistä aloittaa. Toistaiseksi vielä pieni vähemmistö johtajista on jo nähnyt ja kokenut muutoksen tarpeen ja etsii aktiivisesti uusia taitoja, jotka sopivat digitaaliseen aikaan. Myös pieni osa asiantuntijoista ja ammattilaisista, jotka eivät aiemmin ole toimineet johtaja-asemassa, ovat alkaneet hahmottaa, että hekin tarvitsevat johtajuustaitoja sillä johtajuutta tarvitaan läpi organisaation ja yhä enemmän roolista riippumatta. Jotkut jo etsivät tai aktiivisesti kehittävät yksilöllisiä johtajuustaitojaan.

Oletpa sitten missä tahansa johtamismatkallasi ja toimitpa johtotehtävässä tai et, on olennaista aloittaa pohtimalla ja miettimällä johtajuustaitojasi - oletko valmis tulevaisuuden työelämään?

Digitaalisen aikakauden johtajuustaidot

Mielestäni viisi tärkeintä taitoa tulevaisuuden johtajalle (ks. kuva alla):

  1. Oma ydin ja itsetuntemus. Kyky johtaa itseään alkaen siitä, kuka olet, mitä haluat ja minne olet menossa, on välttämätöntä, jotta voit johtaa tulevaisuudessa. Egoon perustuvan johtajuuden aika on ohi, ja nyt tarvitaan johtajia, jotka tietävät, keitä he ovat, jotka pystyvät luopumaan vallasta ja jakamaan vastuuta sekä voimaannuttamaan ja palvelemaan muita.

  2. Käsitteellinen, strateginen, luova ja kriittinen ajattelu. Liiketoiminta ja arvonluonti ovat abstrakteja, ongelmat ovat monimutkaisempia ja mahdollisuudet ovat laajempia ja laajempia kuin koskaan. Siksi on tärkeää, että johtajat ymmärtävät liiketoiminnan abstraktin luonteen ja pystyvät esimerkiksi konseptoimaan liiketoimintamalleja tai strategioita tai hankkimaan tätä osaamista muualta.

  3. Ihmistaidot. Myötätunto, tunteiden hallinta, kuuntelutaidot, aitous ja avoimuus ovat tarpeen, koska meidän on alettava käyttäytyä ja kohdella muita yrityselämässä toimivia asiantuntijoita vertaisinamme, ei kilpailijoina tai rankattuna asemaan perustuen. Tämä on suurin haaste teollisen ajan johtajille, koska kaikki menneisyydessä oppimamme asiat on opittava uudelleen. Vaikeaa, mutta ei mahdotonta.

  4. Tulevaisuustietoisuus. Koska johtajuus hajautuu ja tekemämme päätökset on oltava liiketoiminnan, yhteiskunnan, ympäristön ja ihmisten kannalta kestäviä, meidän on kehitettävä taitojamme ajatella tulevaisuusorientoituneesti. Sen sijaan, että valitsemme ilmeiset voitot lyhyellä aikavälillä, meidän on harkittava pitkän aikavälin vaikutuksia. Marsipaanit vs. tammenterhot, tiedäthän?

  5. Joustavuus, ketteryys ja sopeutumiskyky. Muutos ja liiketoiminnan luonne on nopeatempoista, päätökset ja strategiset valinnat tapahtuvat kontekstissa, jossa joskus yksi henkilö voi tehdä päätöksen, mutta toisinaan meidän on esimerkiksi muodostettava tiimi tekemään päätökset, enkä nyt välttämättä viittaa johtoryhmään vaan porukkaan, jossa on paras mahdollinen tieto ja ymmärrys päätöksen tekemiseen. Johtajien on oltava joustavia ja sopeutua jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin ja ympäristöihin sekä jatkuvasti oppia uusia ja relevantteja digiajan taitoja.

Kuva: Tulevaisuuden johtajuuden ydin.

Johtajuustaidot eivät kuulu ainoastaan asemansa puolesta johtaville vaan yhä enemmän kaikille yrityksissä ja työelämässä toimiville. Pitkään työelämässä toimineille uuden ajan johtajuus on myös paljon poisoppimista jo opituista ajattelu- ja käyttäytymismalleista, mikä on yleensä vaikeampaa kuin uuden opettelu. Oppiminen alkaa kuitenkin onneksi itsestä ja me kaikki voimme tehdä osamme jotta työelämä ei olisi vain voimavaroja kuluttavaa vaan myös energisoivaa ja inspiroivaa.

Jos haluat oppia lisää digitaalisen aikakauden johtajuustaidoista, lue lisää Future Proof Leader -verkkokurssista ja liity joukkoomme rakentamaan merkityksellisempiä, kestävämpiä, innovatiivisempia ja inhimillisempiä yrityksiä.

Paula Ylisassi

Paula (KTM, HHJ, Certified PO) on muutosagentti ja yrittäjä, jolla on 25 vuoden monipuolinen kokemus liiketoiminnan ja digitalisaation johtamisesta sekä isoissa korporaatioissa että kasvuyhtiöissä, niin Suomessa kuin kansainvälisestikin, hallituksista ja johtoryhmistä operatiivisiin rooleihin.

Previous
Previous

Strateginen ajattelu kuuluu kaikille

Next
Next

Älä aloita koodamisesta, kun tähtäimessäsi on uusi digitaalinen palvelu