Podcasts (in Finnish)

Löydät podcastin suoraan myös Spotifysta ja SoundCloudista nimellä Muutosagentit

Digiajan liiketoiminta-ajattelu

Jakso 1:

Digiajan liiketoiminta-ajattelu on enemmän kuin digitalisaatio. Digitalisaatio nähdään liian kapeasti yrityksissä, usein liikaa teknologian näkökulmasta tai yrittäen vain digitalisoida olemassa olevia prosesseja. Digitalisaation myötä olemme siirtyneet aikakauteen, jossa liiketoiminnasta ja arvontuotosta on yhä enenevissä määrin tullut aineetonta ja näkymätöntä, “sumuista”. Yrityksiä kuitenkin edelleen johdetaan usein teollisen tuotannon ja tehokkuuden aikakauden opeilla, jolloin konseptuaalinen ja abstrakti ymmärrys puuttuu. Tarvitaan uutta ajattelua, uudenlaista osaamista ja holistista, systeemistä ajattelua yritysjohtoon, jotta yritykset ja liiketoiminta saadaan seuraavalle tasolle. Kaikki lähtee yksilöistä ja yksilöiden ajattelusta, jota seuraavat teot, joita seuraavat tulokset.

Strategia vai tradegia?

Jakso 2:

Miksi suurin osa strategioista epäonnistuu? Miksi strategiaa ei kannata tehdä pienen piirin suljettuna harjoituksena? Miksi strategia on jotain muuta kuin hienoja slaideja? Mitä tarkoittaa strategian konseptointi? 

Strategia sanana herättää paljon mielikuvia - positiivisia tai negatiivisia ja varsin usein jälkimmäisiä. Miksi strategia on kuitenkin liiketoiminnan kannalta aivan olennaista ja miten strategiat ovat digiaikakaudella muuttuneet? Miten strategiaa tehdään digiaikana? Pohdintaa ja keskustelua muun muassa näistä kysymyksistä Muutosagentit -podin toisessa jaksossa.

Tavoiteasetanta ja kollektiivinen rajoitin

Jakso 3:

Joskus tavoitteiden asettamisen metodiikka saa enemmän painoarvoa kuin itse tavoitteiden sisältö. Myös mittaaminen saattaa vinouttaa alkuperäistä tavoitetta mikäli mittareita ei ole asetettu tavoitteen kannalta oikein. Osaoptimointi on myös yrityksissä todella yleistä eli yrityksen ja asiakkaan näkökulmasta parhaan arvontuoton sijaan tarkastellaan joko esimerkiksi tuote-, liiketoiminta- tai funktiokohtaisia tavoitteita jotka saattavat pahimmassa tapauksessa olla keskenään ristiriitaisia ja päädytään loputtomaan priorisointiloukkoon. Toisaalta yrityksessä saattaa olla esteitä ja blokkereita tavoitteiden asettamiselle. Miten näitä ongelmia voisi taklata ja millaista uutta ajattelua se vaatii? Näistä ja muista teemaan liittyvistä aiheista voit kuunnella lisää Muutosagentit -podin kolmannessa jaksossa.

Opi tai kuole

Jakso 4:

“Minä olen kouluni kerran käynyt, se saa riittää.“ “Ei minun tarvitse enää oppia, siksihän minä olen johtaja.” Maailma ympärillämme muuttuu niin nopeaa tahtia ettei vanhat opit enää kanna koko työuraa. Digiaikana vaaditaan entistä enemmän ymmärrystä myös kaverin tontista, jotta yhteistyö sujuisi paremmin ja pystyttäisiin tuottamaan sitä peräänkuulutettua arvoa sekä asiakkaalle että liiketoiminnalle. Elämä on yhtä suurta oppimista ja kehittymistä, halusipa ihminen sitä tai ei. Miksi niin moni on kyynistynyt, turhautunut ja palo sammunut itsensä kehittämiseen? Miksi korporaatioissa katsotaan tätä kollegiaalisesti läpi sormien?

Valta ja kapinalliset

Jakso 5:

Valta turmelee, sanotaan. Vallan mukana tulee aina myös vastuu, mutta tämä meinaa liian monelta unohtua, kun on kiire näyttää tärkeältä ja tekeminen kohdistuu enimmäkseen oman egon buustaamiseen. 

Sitten on niitä muita, hankalia ihmisiä, jotka esittävät liikaa kysymyksiä ja haastavat tekemistä koko ajan. Olisivat hiljaa niin päästäisiin helpommalla. Moni ei voi ymmärtää näitä ns. hankalia haastajia - kapinallisia, joiden fokus ei olekaan kiivetä uratikkaita eikä tittelipolku kiinnosta. Usein kapinalliset koetaan hankalina tyyppeinä, joita organisaatiot kuitenkin tarvitsevat uudistuakseen ja saadaakseen uudenlaista ajattelua tekemiseen. 

Mitä pitäisi huomioida, jotta kapinalliset saadaan pysymään organisaatioissa? Miten fokus saadaan enemmän yhteiseen tekemiseen ja oppimiseen?

Turvassa vai ei?

Jakso 6:

Mitä on psykologinen turvallisuus ja mihin sitä yrityksissä tarvitaan? Mitä tekemistä sillä on liiketoiminnan kanssa? Miksi myös johtotiimien psykologinen turvallisuus on kriittistä? 

Muutosagentit -podcastin kuudennessa jaksossa puhutaan psykologisesta turvallisuudesta ja sen tärkeydestä. Turvallisuuden eteen ei riitä, että tehdään hienoja suunnitelmia ja muutosohjelmia tai slaidisulkeisia - vaan ihmisten, myös johtajien, on laitettava aidosti itsensä likoon. Psykologinen turvallisuus ja autenttisuus ei ole myöskään sitä, että johto laulaa ja leikkii työntekijöiden edessä yhteisessä illanvietossa, vaan on saatava aikaan aito tunne ja kokemus siitä, että työyhteisössä voi olla oma itsensä ja riisua aseet ilman pelkoa hyökkäyksestä. Psykologisen turvallisuuden luominen ei voi myöskään olla yksittäisen ihmisen, johtajan tai HR:n tehtävä vaan on kaikkien vastuulla, mutta kieltämättä johdon rooli niin esimerkkinä kuin turvallisen ympäristön mahdollistajana ja rakentajana on merkittävä. Psykologinen turvallisuus yhdistää menestyviä ja hyvinvoivia tiimejä eli on kriittinen tekijä liiketoiminnalle.

UUTTA! Jakso katsottavissa nyt myös video podcastinä Youtubessa.

Asiakaskeskeisyys - totta vai tarua?

Jakso 7:

Moni organisaatio kertoo, aikaansa ja trendejä seuraten, olevansa asiakaskeskeinen. Kuitenkin, kun kysytään asiaa asiakkailta, ei teoria tai strategia välttämättä realisoidu käytännössä vaan asiakkaan kokemus saattaa olla jopa päinvastainen. Asiakaskeskeinen yritys laittaa asiakkaan tarpeet ja ongelmat keskiöön ja priorisoi jatkuvasti asiakasarvon perusteella liiketoiminnan kehittämisen panostuksia. Asiakaskeskeisyys ei ole vain sanahelinää slaideilla vaan aidosti tapa toimia ja toteuttaa liiketoimintaa, jossa koko organisaatio on hiottu arvon luomiseen, johdosta asiakaspalveluun. Asiakaskeskeisyyttä on myös vaikeaa kopioida, sillä se lähtee ihmisistä ja perustuu aitoon haluun ratkaista ongelmia. Myös tutkimusten mukaan asiakaskeskeiset yritykset ovat nopeammin kasvavia ja kannattavampia kuin verrokkinsa. Onko asiakaskeskeisyys pelkkää legendaa vai onko asiakaskeskeisesti toimivia yrityksiä oikeasti olemassa? Miten asiakaskeskeisyyttä leivotaan osaksi organisaatiota ja miten johtamisen pitää muuttua? Miten johtajuus voi tukea ja rakentaa asiakaskeskeisyyttä?

UUTTA! Jakso katsottavissa nyt myös video podcastinä Youtubessa.

Datakiima

Jakso 8:

Data on yksi digiajan liiketoiminnan ydinteemoista. Liiketoiminnan johtaminen tänään ja huomenna ilman dataa ei ole realismia. Kuitenkin datalla johtaminen jää usein pinnalliseksi kuten teknologian rooli digitalisaatiossa. Tai sitten datan avulla koitetaan ratkaista kaikki ongelmat ja jopa koko digitaalinen transformaatio. Mikä on olennaista datakiiman taustalla? Mitä johtajan tulisi huomioida datastrategiassa ja miksi data-analyytikko ei ratkaise kaikkia dataan liittyviä ongelmia? Miksi data on olennaista liiketoiminnan kehittämisessä ja johtamisessa sekä asiakaskeskeisyydessä?

Dataa syntyy koko ajan valtavia määriä ja yrityksillä on yhä laajemmat datavarannot käytössään liiketoiminnan parempaan ymmärtämiseen ja päätösten tekemiseen. Silti yritykset saattavat kamppailla datan valjastamisessa strategiseen käyttöön tai data nähdään kapeasti menneiden tapahtumien representaationa tai ainoastaan talouden tunnuslukuina. Mitä on lämmin data ja miksi se on olennaista, kun mietitään dataa päätöksenteon ja johtamisen tukena? Miksi digitaalinen transformaatio ei ole sama kuin datalla johtaminen? Mitä data oikeastaan yrityksissä on? Muun muassa näistä teemoista keskustelua kauden viimeisessä Muutosagentit -podissa.

UUTTA! Jakso katsottavissa nyt myös video podcastinä Youtubessa.